Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, June 18, 2014

Diaper less project for Alya

Alhamdullillah, Alya dah berjaya tak berpampers di pagi & ptg, cuma malam nak tido jer dia still pakai. Apa yang aku boleh katakan process utk alya dari ber 'pampers' ke free diapers ni sgt smooth & langsung takde drama air mata. maybe this is the time & alya mmg dah fully ready. Sgt sukses bagi aku & hasben sbb dia takde pon "terbabas" kencing kat karpet atau pon luar toilet. 

Actually, sebelum ni dah banyak kali aku pujuk2 dia terus je buang hajat dlm toilet.  Even, dah sogok dgn segala bagai hadiah pon, dia still taknak & masih selesa dgn pakai pampers. Sampai la baru2 nih waktu aku tgh tidurkan amir, terdengarlah conversation between hasben & alya. Time ni alya baru je buang air besar & mintak ayah dia basuhkan & tukarkan pampers.

< ayat after olah>
Hasben: Pas ni kakak tak yah pkai pampers k!
Alya: OK. Pas ni kakak kencing dalam toilet jer.
Hasben: kalau nak kencing bagitau ibu ngan ayah.
Alya: OK.

kuar jer toilet, terus dua beranak tu tgk TV & takde adegan pakai2 pampers. Pastu aku tertido dgn amir dalam bilik. Tetiba jer, dlm 10 minit tu, aku terjaga sebab alya kejukan nak terkencing. Bila teringat jer dia tak pakai pampers, kalut betul aku rasa sbb takut dia mmg dah tak tahan sgt nak terkencing. tp amazingly, alya rileks jer gi toilet (tak kalut mcm aku) & terus buang hajat dia.. OH MY GOD!!! I kagum OK!! time2 tuh rasa nak menangis sbb rasa dah dewasanya anak aku ni.. heheh..OK, yang ni mmg over.. semua benda aku nak sebak. dulu time dia cerai susu, nak sebak. Yang ni dah berjaya kencing dalam toilet pon nak sebak.. hahaha. after dah success buang hajat, berbakul2 la pujian aku bagi kat dia smapai la dia seronok..hehe

Sebelum ni aku ada baca la jugak tips2 utk ajar anak kencing dlm toilet. 1 of the cara, tanya anak 10 minit skali kalau dia ade rasa nak terkencing. pas tu, jarakkan sikit masa ke 20 minit & seterusnya.. Tapi, Alya ni mmg tak sempat aku nak tanya samada dia nak terkencing atau tak. Sbbnya setiap 10 minit tuh dia akan ajak aku ke toilet sbb nak kencing.. hehe. maybe dia pon takut terbabas kat luar.



so, aku rasa tips utk train anak free diapers ni just train dia once dia mmg dah ready & biarlah dia rela hati. Paksa2 ni not good, sbbnya kita akan letih sbb perlu extra keja utk mop lantai & anak pon x hepi sbb kebarangkalian dia terbabas tu tinggi... peace!!
 


No comments:

Post a Comment