Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, September 4, 2013

Babysitter vs Nursery

So far dua2 option aku dah rasa. hantar anak ke nursery mahupun babysitter. Alya from umur dia 2 bulan sampai ke 1 tahun 8 bulan dah merasa duduk dgn babysitter aka pengasuh. Pastu after adik dia dilahirkan dua2 ktrg decide utk letak kat nursery berdekatan dgn rumah. Ktrg terpaksa mencari nursery yg dekat dgn rumah sbb skg ni after dah berpindah ke Bangi, ktrg just menggunakan motor je ke ofis. Kalau dulu selama 2 bulan kot after pindah ke Bangi ktrg berulang alik dari Bangi-Bangsar dgn kereta. time ni aku tgh sarat mengandungkan Amir & Alya ktrg masih letak dekat pengasuh yg berdekatan dgn Ofis. Tp mmg tak larat la bila nak ulangalik ke Ofis dgn kereta hari2. Ktrg terpaksa keluar rumah sebelum 630 pagi utk elakkan jem & merebut parking. Kalau terlambat sikit, bersiap sedia lah dgn rasa stress sbb jalan jem & terpaksa membayar parking..huhu. Lagi satu bila naik kereta ni, hari2 ktrg akan sampai rumah after Maghrib. yang paling sadis tu kadang2 terpaksa maghrib kat luar atau RNR sebelum dapat sampai ke rumah.

So after Amir lahir, ktrg amik keputusan utk letakkan dorang kat nursery. Mmg a bit challenging utk Alya pada mulanya sbb selama 20 bulan dia dok berkepit dgn babysitter dia. Alhamdulillah lama kelamaan after seminggu suai kenal dgn tempat baru, dia makin serasi & dapat bergaul dgn kawan2 baru kat nursery. Utk Amir mmg tak de masalah la kan sbb after pantang jer mmmg ktrg dah letak kat situ. So kesimpulan yang aku boleh buat utk dua2 cara ni :-

Babysitter:

- Budak yang letak under babysitter ni lebih manja. cthnya, Alya kalau dulu sentiasa la berkepit kat celah kelangkang babysitter dia. Dok berpeluk & tanak lepas langsung dgn pengasuh. Kalau pengasuh tu ke dapur, dia mengekor. Pengasuh tu mandi, dia tunggu kat luar toilet...huhu. Nasib baik la kat rumah dulu ade 2 pengasuh, so keja2 rumah banyak dibuat oleh pengasuh yang lagi satu..
- Lebih terjaga. Honestly aku lagi puas hati dgn jagaan pengasuh lama. Makan terjaga, minum pun terjaga. Sbb kalau time aku ambik Alya, mmg penuh la makanan kat atas meja dia. ni membuktikan la yang Alya cukup makan & waktu ktrg amik ptg tu sometime dia tgh minum ptg. kdg2 dorang siap bekalkan sekali makanan tu utk ktrg makan waktu on the way balik ke rumah...hehe -
- OT- Pengasuh lama takde la tetapkan berapa pon kena OT kalau amik lambat. Tp kita as mak bapak akan rasa mcm tak sedap la kalau tak de hulur apa2 kalau amik anak lambat. Tp dulu, ktrg alhamdulillah jarang la amik Alya lambat. kalau lambat pon, jarang dorang nak amik ape2.
- Cuti tak terurus. Agak risky sikit bila hantar anak ke babysitter sbb dorang takde system cuti..hehe. kalau dorang rasa nak cuti dorang akan bgtahu last minute. Pernah sekali disebbkan ade family matter, aku terpaksa amik leave seminggu lebih utk jaga Alya kat rumah. Banyak giler kot cuti aku burn taun 2011. huhu..
- Penyakit berjangkit terkawal. Erm disebabkan budak dalam rumah tak ramai la aku boleh simpulkan penyakit berjangkit ni boleh dapat dikawal.

Nursery:

- Lebih independent - Cth yang boleh aku bagi adalah Alya. Alhamdulillah mmg nampak perubahan dia after letak kat nursery. Lebih matang & independent. Ni disbbkan dikelilingi ramai kawan2 & cikgu kat sekolah pon mungkin ajar dorang utk gerak secara sendiri disbbkan ramai budak utk dorang handle.
- Jagaan mungkin kurang- Dekat nursery tu aku agak ade around 20 budak kot dalam rumah tu. cikgu yang menjaga plak ade 6 org. Tp nasib baik dia mmg bahagikan cikgu utk baby & budak besar & limitkan baby dalam rumah. Tp macam mana la kalau waktu makan? boleh ker dorang suap budak2 tu semua makan? sbb aku percaya cikgu kat situ mmg ajar budak2 tu makan sendiri. sbb salalu kalau kat rumah alya ni mcam tanak ktrg suapkan sgt. dia akan mintak pinggan & suap sendiri. Tp macam mana la kalau kat nursery tu cikgu nak monitor semua budak. aku kenal sgt dgn alya. Dia nak makan sendiri? erm berjam2 la nak abiskan satu mangkuk tu. Tp hopefully tanggapan aku ni salah la. aku harap sgt cikgu2 kat situ still suap dorang makan sorang2.
- OT - dekat nursery mmg dorang ade buat system OT. After 6.30 kalau lewat amik dorang akan charge RM 2/Jam. tp yang aku noticed, nursery tempat alya & amir ni masih lagi flexible. dorang still ada budi bicara lagi. sbb aku jarang dapat kena OT charge walaupun ade terkantoi sekali sekala. Tp ktrg jarang sgt la amik dorang lambat. sebab bila dah naik moto ni, mmg sekejap jer pon perjalanan dr bangsar-bangi. alhamdulillah.
- Cuti lebih terurus. Aku paling suka part ni. kalau dulu asik rasa tak puas hati sbb asik la kena amik urgent leave jer, tp kini tidak lagi... hehe. nursery selalunya akan bagi notis awal2 kalau ade cuti. so bila dah macam tu, bolehla ktrg plan cuti dak? bila tgk rekod cuti dalam system, cantik la sikit rekod kita... 
- Penyakit senang berjangkit - Amir & Alya pernah kena penyakit mata disebbakna jangkitan dr budak2 kat nursery tuh. Demam, selsema, batuk pon jangan cerita la. ALhamdulillah Amir after 6 bulan dah jarang demam. Doa sgt2 dorang mmg dielakkan penyakit2 berjangkit ni. Lagi satu, nak cerita jugak pasal ruam. Amir after duduk kat nursery baru timbul masalah ruam susu. kalau dulu mmg sgt kritikal tp skg ni dh OK la sikit. even kat rumah aku dah letak ubat & kulit dah cantik, tp bile hantar semula ke nursery jadi balik ruam tu kat pipi amir.

No comments:

Post a Comment