Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, April 2, 2015

Chicken pox

Dugaan betul bila Amir kena chicken pox betul2 after adik dia lahir. At day 1 masa adik dia lahir dah keluar 1-2 bijik ruam2 tu tapi time tu tak expect pon tu adalah chicken pox. Huhu. First night after deliver baby, hasben stay sekali kat ward utk teman aku & budak2 balik umah tido dgn atok & maktok dia. So, the next day masa dorang datang visit, tengok2 dah banyak plak timbul benda alah tu & terus hasben bawak Amir gi klinik utk amik ubat. Kat klinik, mmg doktor sahkan Amir chicken pox & terpaksalah aku & baby jauhkan diri dari dia utk kurangkan risiko berjangkit.

Amir kena chicken pox sbb berjangkit dgn budak2 taska dia. Ingat lagi, masa last day dia kat taska (sblm aku dpt mc seminggu) aku nampak kwn dia dah berbedak putih 1 badan. So bila tanye teacher dia, dia bgtahu budak tu kena chicken pox. Agak bengang la jugak sbb penyakit tu berjangkit kot. Tak payah la nak hantar jugak budak tu gi taska sbb risk to others jugak kan? Huhu. So, masuk dalam kereta merempan la jugak aku kat hasben ckp benda tu. Yg plg tak tahan aku confident nyer leh ckp "Nasib baik last day hantar dorang. Tak delah berjangkit kat Amir & Alya nanti".. huhu tapi aku silap, benda tu berjangkit dalam masa 2 minggu & ruam tu tak akan keluar immedietly. So, seminggu dok umah, Amir start selsema, batuk & sekali sekala demam. Bagi ubat pon tak surut2 batuk & selsema tapi ktrg anggap tu benda biasa. After about 2 weeks, & masa kelahiran adik dia plak benda tu boleh keluar dgn jayanya.

Sian sangat Amir. Masa awal2 kena mmg nak berdekat je la ngan aku.. maybe sebab badan tak selesa, pastu tetiba ade plak baby baru and nampak mcm aku bagi lebih perhatian pada baby, so dia macam terasa sikit. Huhu. Aku ni pulak mcm takut2 jer nak pegang2 Amir sbb banyak masa aku habiskan pegang baby & elok plak time tu chicken pox dia tgh pecah & start berair. Sekali sekala aku akan pegang & usap2 Amir & after dia dah ok cepat2 aku salin baju & tengok pulak Sarah.

Bila balik pantang kat Melaka, tido pon aku asing kan between Sarah & Amir, Alya. Aku & baby akan tido atas katil and budak2 berdua tu akan tido kat bawah dgn ayah/ maktok/ aunty dia. After 5 hari Amir kena, Alya pulak berjangkit & time ni kena berjaga2 lebih sikit sbb Amir dalam proses nak baik & Alya plak dalam proses nak naik ruam2 tuh. Baby mmg aku jaga  & Amir and Alya just boleh tgk jer dari jauh. Sian sgt kat Alya & Amir..

So, now dah hari ke 18. Budak2 tu dah betul2 baik dari chicken pox & alhamdulillah Sarah sihat walafiat. Yang berjangkit pulak dari Amir skg ni pak usu dia & ktrg suspect dia jangkit masa lawat aku kat hospital hari tu, time Amir baru keluar 1-2 bijik ruam tuh & takde sape noticed dia kena chicken pox. Huhu.

No comments:

Post a Comment