Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, December 15, 2015

Fasa Anak-Anak

Anak2 kitorang ni semuanya bukan peramah especially waktu baby. Macam Sarah, sekarang dia dah nak masuk 9 bulan & tengah dalam fasa nak melekat ajer dgn ibunya. Renggang jer sikit terus meraung-raung padahal dia tengah pegang kaki aku tu. huhu. Selalunya after sampai rumah ptg tu, aku akan prepare bahan utk buat bubur dia. Sometimes, after siap prepare bahan, hasben pulak take turn masakkan bubur Sarah. Kejap jer pun kalau aku letak dia kat bawah, tapi dah cukup teruk bagi dia sampai nangis berjurai2 air mata macam kena dera. Kadang2 terpikir apa lah jiran dok cakap bila dengar suara Sarah ni nangis2.. ntah2 dorang igt ktrg dera anak..

Pelik jugak kadang2 tuh. Bila aku baring2 dengan Sarah, boleh pulak dia ralit main2 mainan & merangkak jauh dari aku. Tapi bila aku pergi jer tempat lain, boleh pulak dia tersedar & dan2 tu terus nangis sungguh2.. So, jadi susah sikit aku nak buat kerja bila dia mcm tu. Nak suruh duduk dengan bapaknya, kena ikut mood Sarah pulak. Kalau mood dia tgh ok, oklah jugak nak main2 dgn ayah dia. Tapi kalau hari tu mood dia tak baik, ayah dia nak pegang sikit pun tak boleh.

Bila tak boleh nak berenggang ni, rumah ktrg skrg ni mmg agak tunggang langgang sikit. Boleh la kdg2 tu sambil lipat baju sambil main2 dgn Sarah. Tapi, disebabkan sekarang ni dia suka explore kat tempat2 bahaya mcm main kat power point, masuk bilik ayah dia, berdiri dgn lepas sebelah tangan sambil paut kat tangga, acah2 nak panjat tangga, jadinya proses melipat baju yang boleh buat kejap jadi lama bebenor.. Boleh makan 2-3 hari jugak la sebab tak sempat nak habis satu baju, kena pulak mengejar dia main kat area2 yang tak sepatutnya.. huhu.



OK, utk Amir dia baru jer masuk 3 tahun. Fasa dia pulak tengah nak buat semua benda. So kat rumah mmg tak duduk diam langsung. Bayangkan, kalau dia nak buang air besar, masuk jer toilet & duduk kat toilet bowl, terus jer melabur.. pergh!! sampai macam tu sekali. Dia akan pause main bila nak buat urusan kat toilet ajer...hurm.sabar je lah. Pantang nampak bilik kakak dia terbukak, cepat jer nak masuk sebab nak mengembur mainan. Actually aku suka jer kalau dorang lebih ralit main mainan  dari leka tengok video kat tab tapi part nak mengemas tu yang tak larat.. Selalu hasben suruh biarkan jer mainan sepah mcm tu sebab confirm after aku kemas, berterabur jugak la balik dikerjakan Alya & Amir semula. Tapi aku pulak yang sakit mata tengok bilik tu mcm tuh..huhuhu. Boleh jer nak mintak budak 2 org tu kemas semula mainan2 tu tapi tak seperti yg aku harapkan la result dia. So at the end aku jugekk yang kena kemaskan mcm sedia kala.


Lagi satu, Amir skg ni aku noticed kalau nak mintak tolong dia buat something kita kena ckp baik2 dgn dia. Contohnya nak mintak tolong buangkan pampers adik dia. Kalau aku cakap camni "Amir, tolong ibu buangkan pampers adik".. kadang2 dia ok nak tolong, tapi kadang2 dia terus cakap "taknak, amir penat".. Tapi kan kalau aku ckp " Amir sayang, tolong ibu buangkan pamper adik boleh sayang"... terus tersenyum lebar muka dia sambil malu2 then amik pampers terus buang dalam tong sampah.. hehehe.. macam2..

Alya pulak dah nak masuk 5 tahun next year. Sekarang tengah dalam fasa nak manja dgn ayah dia. Semua benda nak ayah jer buat. Siap kadang2 sebelum tidur malam dia pesan kat ktrg "besok pagi Alya nak ayah kejut, tak nak ibu kejut".. so, kalau pagi tu aku yang kejut siap sedia dgr la dia meraung panggil ayah dia dtg.. huhu... kalau tanya dia mane lagi best susu yang ibu buat ke ayah buat? cepat jer jawab ayah buat lagi best..

Dia ni pun rajin jugak follow ayah dia gi mana2.. pantang nampak ayah dia nak keluar, laju je mengekor dari belakang.. hehe. Bila tgk anak dara tu dah makin rapat dgn ayah dia, rasa rindu pulak nak spent time berdua dgn alya. Teringat time dia still baby waktu tak boleh nak berenggang dgn aku. Huhu.. rindu lah.. 

No comments:

Post a Comment