Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Wednesday, October 2, 2013

wean off

so far masih belum berjaya wean off si kakak alya sofea. buat masa ni alya dah nak masuk 2 tahun setengah lagi beberapa hari. huhu. apsal belum wean off? senang citer sbb ibu tak kuat, anak pon still tak mau stop. dushhh!! secara psikologi rasa nya aku dah try buat. selalu sangat aku bgtahu dia " alya pas ni minum susu botol k, adik jer minum susu ibu .." or kalau secara direct aku akan ckp " alya, tek tek utk adik tau.." macam biasa reaksi alya bila aku cakap mcm tu, dia akan angguk sambil sengih2. tapi kalau masa tu dia tgh no mood mmg amukan la jawabnya dari dia.. hehe

kadang2 aku susah hati jugak bila alya asik nak memerap jer. makan memilih. pulak tu, susu botol berejam nak ngabiskan.. itu pon bukannye habis pon..huhu. tp tetap jugak gigih haku membancuh susu tepong dgn harapan susu tu akan habis walaupun aku tau percentage nak abis tak sampai 50%. I_____I. ntahlah maybe disbbkan aku ada dekat dgn dia kot dia kurang accept susu formula. sbb utk 2 minggu ni sepanjang hasben training, mak ayah aku yang jaga alya kat rumah. bila aku tanya daily routine dia, mak aku report ok jer dia minum susu botol. leh jer abis. huhu. siap mak aku suggest utk stopkan terus bagi susu badan kat alya.. sobs sobss huwarghh, tetibe aku plak yang sedey.

memanglah kalau ikutkan, dia dah patut stop pon menyusu badan. lagi parah bile weekend atau bila aku ade dekat dgn dia, dia akan rasa tak perlu makan / minum apa2 sbb SUSU IBU KAN ADA.... mcm2 suggestion mak aku bagi utk stopkan alya dari nyusu. alahh, sebenarnya kalau aku kuat dari dulu aku dah buat, caranya mmg aku dah tau. tp mental aku ni masih lagi goyah. huhu. sbb bagi aku bila alya resah senang je nak hilangkan resah dia, terus breastfeed. bila dia nangis, terus breastfeed. bila dia susah nak tido, bagi breastfeed. yes, dgn breadtfeed la hilang semua masalah..honestly sangat tepat kaedah tu. tp sangat memakan diri sendiri sbb dah manjadi kebiasaan bagi alya..

so, after berpikir panjang & demi utk memberi keutamaan pada amir, aku dah amik keputusan utk try STOP menyusu kan alya secara SLOWLY after hasben training. tp still dgn cara yang sangat polite iaitu TAKKAN OFFER kalau dia tak mintak, kalau dia mintak aku akan try LENGAHKAN permintaan tu ( harap aku kuat). 2 cara ni je la yang aku nak follow buat masa ni. kaedah letak nescafe/ asam jawa/ garam or lain2 tu rasa macam tak sampai hati pulak nak buat.. semoga aku tabah..!!!

No comments:

Post a Comment